En man med en svensk flagga i bakgrunden.
”Utredningens förslag är att behålla självförvaltningsmodellen”, säger Christer Nylander till Altinget. Foto: Nils Petter Nilsson/TT

Folkbildningsutredningen skapar oro för ökad statlig styrning

Även om utredningen föreslår att Folkbildningsrådet får fortsatt förtroende, väcks en oro för ökad statlig styrning. "Om det blir ökade krav på redovisning, transparens och revision, och om det blir så att Folkbildningsrådet ersätts med en myndighet, så blir det en förskjutning från folkbildningens frihet till ökad statlig styrning", säger Anna Ekström, ordförande för RIO.
Uppdaterad: 17 juni 2024

Den 13 juni 2024 offentliggjordes folkbildningsutredningens betänkande Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid (öppnas i nytt fönster).

Utredaren Christer Nylander avråder från en myndighetsstyrning av folkbildningen i sitt slutbetänkande till regeringen.
– Folkbildningen har rimliga önskemål om att behålla fri- och frivilligheten, samt armlängds avstånd från politiken, säger han i en artikel på Altinget.se.

Oro för ökad statlig styrning

Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation RIO, var utbildningsminister när Christer Nylanders utredning tillsattes.
– Det var på tiden att vi fick en rejäl genomlysning av folkbildningen och en rejäl genomgång. Alltifrån styrning och kontroll till vilka uppföljningsbara mål det ska finnas. Christer Nylander har gjort ett bra jobb, säger hon till Altinget.

Samtidigt ser hon med oro på vad hon kallar för en förskjutning i folkbildningsvärlden.
– Om det blir ökade krav på redovisning, transparens och revision, och om det blir så att Folkbildningsrådet ersätts med en myndighet. Tagna en och en kan det finnas goda argument för dem. Men tillsammans så blir det en förskjutning från folkbildningens frihet till ökad statlig styrning, säger Anna Ekström.

Ekström är därför positiv till att Nylander avråder från en myndighetsstyrning i sin utredning och istället föreslår att Folkbildningsrådet får fortsatt förtroende.
– Jag tycker att det är klokt. Självförvaltningsmodellen har tjänat oss väl i Sverige. Risken är att det blir en styrning som blir för detaljerad och för kortsiktig om en myndighet tar över.

Webbinarium om utredningen

Representanter från folkhögskolornas intresseorganisationer RIO och OFI medverkade den 17 juni vid ett webbinarium, för att gå igenom de viktigaste delarna och kommentera hur utredningen kan komma att påverka folkhögskolornas verksamhet. Webbinariet spelades in och kan ses i efterhand.

Se webbinariet om folkbildningsutredningen.