En man och en kvinna sitter på var sin stol, turkost draperi i bakgrunden.
Thomas Nilsson, ordförande för OFI, intervjuar Kristina Axén Olin (M).

Kristina Axén Olin (M): Ersättningsnivåerna är ett bekymmer inom hela utbildningsväsendet

Även högskolor och universitet vittnar om att ersättningsnivåerna inte har hängt med, menar Kristina Axén Olin (M) kulturpolitisk talesperson för Moderaterna, när hon får en fråga om folkhögskolans ersättningsnivåer i senaste avsnittet av Folkhögskolekvarten.
Uppdaterad: 24 mars 2022

Satsningar som gjorts på folkhögskolan de senaste åren har ofta varit i form av fler deltagarplatser. Samtidigt ligger ersättningen per studerande still, eller har rent utav tappat i värde i förhållande till inflationen.

Vad vill ni göra åt detta?

Frågan ställs av Thomas Nilsson, ordförande för Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI, som intervjuar Kristina Axén Olin (M) i senaste avsnittet av Folkhögskolekvarten.

– Jag har förstått det, även om jag än så länge bara arbetat med frågorna i några veckor. Det är ett bekymmer som vi ser inom hela utbildningsväsendet i Sverige. Högskolor och universitet säger precis samma sak - att de har utökat antalet platser men att ersättningsnivån inte har hängt med. Det här är något som vi får diskutera i kulturutskottet, säger Kristina Axén Olin (M) kulturpolitisk talesperson för Moderaterna.

I Moderaternas budgetalternativ för 2022 föreslår partiet att anslaget till folkbildningen ska minska med hänvisning till att anslaget ökade särskilt under hösten 2015 när det skedde stor invandring till Sverige.

Behovet av folkhögskolestudier är fortsatt stort för integrationen – vad säger ni om det?

– Vi delar uppfattningen om att folkhögskolan är ett viktigt led i integrationen. När det gäller satsningar i framtida budgetar får jag återkomma, säger Kristina Axén Olin.

Se hela avsnittet av Folkhögskolekvarten med Kristina Axén Olin (M)

</div

Klicka här för att kolla in fler avsnitt av Folkhögskolekvarten >