En grupp skolledare sitter runt ett bord och samtalar om AI.
Under våren genomfördes en kartläggning av skolornas AI-användning. Bilden är AI-genererad.

Kan AI stärka folkhögskolornas verksamhet?

Ett växande intresse för AI, nya möjligheter inom undervisning och administration och efterfrågan på etiska riktlinjer. Så sammanfattas folkhögskolornas AI-användning i den kartläggning som gjordes under våren. Nu uppmanas folkhögskolorna att ta nästa steg i AI-användningen, oavsett vilken inställning de har till AI i dag.
Uppdaterad: 14 november 2024

– Det bästa sättet att ta itu med sin rädsla är att ge sig in i det som man är rädd för, säger Karin Karlsson, verksamhetschef på Folkhögskolornas serviceorganisation (FSO).

Under våren och sommaren samlade FSO in folkhögskolornas erfarenheter och attityder kring AI genom en enkät och intervjuer med skolledare. Många uttryckte intresse för hur AI kan underlätta verksamheten, men pekade också på hinder som bristande kunskap och behovet av etiska riktlinjer. En fördjupande workshop med skolledare bidrog till att identifiera de viktigaste utvecklingsbehoven.

Varierad syn på AI bland folkhögskolorna

Kartläggningen visar att folkhögskolorna har en varierad syn på AI. Många skolor har börjat använda AI för studieadministration och pedagogiska verktyg, men det finns också efterfrågan på mer vägledning. En av de största utmaningarna är att säkerställa att AI används på ett ansvarsfullt och etiskt sätt.

– Vi ser en stor vilja att utvecklas inom AI, men många efterfrågar tydliga ramar och stöd för att kunna göra det på ett sätt som känns tryggt, säger Karin Karlsson.

Så kommer ni igång med AI

Kartläggningen har lett fram till insikter om vad en folkhögskola kan göra för att komma igång med att använda AI.

Huvudmännen behöver ta ansvar för det övergripande AI-arbetet.

1. Gör en behovsanalys

Identifiera de områden där ni tror att AI kan göra nytta på folkhögskolan. Då kan ni också bestämma vilka kompetenshöjande insatser som behövs.

2. Testa AI-verktyg

Många folkhögskolor har börjat med AI-verktyg som ChatGPT eller Copilot. Dessa AI-verktyg används för till exempel textbearbetning och kan ge er en känsla för hur AI kan underlätta arbetsvardagen. Låt olika roller i verksamheten testa och sammanställ deras lärdomar och ny kunskap systematiskt för att delge all personal.

3. Planera för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte

Kunskap anges som det stora hindret för att implementera AI på ett klokt sätt. Vissa folkhögskolor har redan börjat med kompetenshöjande insatser som seminarier och erfarenhetsutbyten för att stärka personalens förståelse för AI och lära av varandra.

4. Ta fram tydliga riktlinjer

 En enkel policy kan stärka tryggheten i AI-användningen för all personal inom verksamheten genom att omfatta hela organisationen och ge vägledning inom centrala områden som etik, integritet, pedagogik och säkerhet. Säkerhetsaspekterna syftar till att skydda känsliga uppgifter och säkerställa att de stannar inom verksamheten.

5. Utforska AI:s potential i undervisningen

Folkhögskolorna ser att AI har potential att erbjuda spännande möjligheter för individanpassad undervisning och skapa dynamiska lärmiljöer, enligt enkätresultaten. Flera skolor har valt att börja småskaligt, exempelvis med en specifik kurs eller ett projekt, för att utvärdera hur AI kan stödja skolans pedagogiska mål. Genom att inleda småskaligt ges möjlighet att gradvis förstå hur AI kan integreras och stödja skolans pedagogiska ambitioner.

6. Bjud in andra folkhögskolor till gemensamt lärande

Många folkhögskolor ser samverkan som en nyckel för att övervinna de utmaningar som följer med ny teknik och för att maximera AI:s potential inom folkbildningen. Samarbete och erfarenhetsutbyte med andra skolor kan ge ovärderliga insikter och lösningar.

 

Resultaten från kartläggningen

Karin Karlsson, verksamhetschef på FSO, presenterar resultaten från kartläggningen. Filmen är 24 minuter och 46 sekunder och undertextad med hjälp av AI.

Den här artikeln har tagits fram med hjälp av AI.