Bilder på flera olika personer som kör lastbil.
Kursen Yrkesförare har 14 deltagare och drygt två sökande per utbildningsplats.

Yrkesförare är folkhögskolekursen som ger jobb direkt

YKB - Yrkesförare är en terminslång kurs på Umeå folkhögskola där de flesta får jobb efter avslutad utbildning. "Deltagarna går i princip direkt ut i arbete", säger kursansvarige Roger Eriksson.
Uppdaterad: 16 september 2024

För fem år sedan fick den dåvarande rektorn på Umeå folkhögskola, Stig Åsbringer, en idé när han själv skulle ta körkort för lastbil med släp. Visst vore det bra om det fanns en kort yrkesutbildning där deltagarna snabbt kommer ut i jobb som lastbilschaufför?

Två sökande per plats

Tillsammans med Roger Eriksson började Stig formulera och ta fram den nya utbildningen. Skolans styrelse nappade på idén och den första kursen startade år 2020. Kursen är en termin lång och varje omgång har plats för 14 deltagare.
– Vi har drygt två sökande per plats. Men 14 är så många vi hinner med eftersom vi behöver ha mycket tid i rullande fordon, säger Roger Eriksson, kursföreståndare och lärare på kursen YBK - Yrkesförare.

En leende man med glasögon.
Roger Eriksson, kursföreståndare och lärare på kursen YKB - Yrkesförare.

Trafikverket bestämmer

Under utbildningens första månad ligger fokus på teori med målet att klara Trafikverkets teoriprov för lastbil.
– Det är lite annorlunda jämfört med andra folkhögskoleutbildningar, att det är Trafikverket som bestämmer om de är godkända. Men det är också viktigt att det finns en folkhögskoleanda med hela tiden, menar Roger Eriksson.

– Det blir ganska pressat med mycket information i början men sedan har vi tillgång till en körsimulator för lastbil med tre skärmar där man sitter och kör under den första månaden.

Yrkeskompetensbevis - YKB

För att kunna arbeta som lastbilschaufför måste man förutom körkort för lastbil även ha ett yrkeskompetensbevis, YKB. För detta krävs det 130 teoretiska timmar, plus 10 timmar som ska vara i rullande fordon. Även ergonomi och hälsa finns med i kursen för att skapa ett hållbart arbetsliv.
– Det här pågår i ungefär två och en halv månad och då är närvaron väldigt viktig, eftersom man måste få ihop timmarna som krävs. Är man inte på plats kommer man inte att fixa det, säger Roger Eriksson.

Motiverade deltagare

Deltagarna på kursen är motiverade och kursen har den högsta närvaron på hela skolan. Mot slutet av utbildningen är det dags för uppkörning hos Trafikverket, som de allra flesta klarar.
– Under tre terminer hade jag inte en enda som underkändes. Så de flesta klarar sig på första försöket.

De som inte redan har det kan också välja att ta körkort för truck.
– Sedan har du som ett startkit för att kunna arbeta som lastbilschaufför. Du har lastbilskortet, YKB och truckkortet, säger Roger Eriksson.

Studiebesök och praktik

Mot slutet av utbildningen genomförs ett antal studiebesök på olika företag som skulle kunna bli framtida praktikplatser och möjliga arbetsgivare.
– Inom lastbilsyrket finns det ungefär femton olika yrken. Du kan köra budbil, jobba med sophämtning eller köra ut dagligvaror och så vidare.

Deltagarna får önska var de vill genomföra sin praktik som pågår under tre till fem veckor. Praktiken ger en bra möjlighet att visa upp sig och få in en fot i yrkeslivet.
– I den gruppen som gick ut nu till sommaren, där fick alla jobb över sommaren. Ser man över tid så har över 80 procent jobb idag och ytterligare några jobbar på timmar. Så de har i princip gått direkt ut i arbete.

Se alla utbildningar inom Fordon och transport på folkhögskola.nu (öppnas i nytt fönster).