Närbild på ung man.
Noah Adam Milhorst, deltagare på Umeå folkhögskola.

Internatliv i studentkorridor

– Att bo med andra deltagare ger en samhörighet till skolan, och det känns bra. Det säger Noah Adam Milhorst, 20, som för ett år sedan flyttade från Schweiz, där han vuxit upp, till Västerbotten och studier på Umeå folkhögskola.
Uppdaterad: 17 oktober 2022

Noahs mamma är från Sverige, så att byta land har inte varit ett jättesteg, även om det så klart är en stor omställning att flytta hemifrån.

– Jag har bott här över ett år nu utan att bråka med någon, säger han och skrattar.

Att Umeå folkhögskola kunde erbjuda bostad i en av skolans studentkorridorer var ett plus. De sju korridorkompisarna går alla på olika kurser på skolan.

– Det är bra stämning även om det så klart kan bli diskussioner, till exempel om att städa efter sig i köket. Men vi hjälper också varandra mycket, med tvätten, matlagning och med studierna. Umgås och spelar dataspel.

Social skolform

Noah läser andra året, allmän kurs på gymnasienivå och siktar på fortsatta universitetsstudier. Inriktningen är ännu inte bestämd, kanske blir det historia, som är ett stort intresse, eller biologi.

– Vi har lärare på skolan som pluggat molekylär biologi och det låter jättespännande.

Mötet med den svenska folkhögskolan är enbart positivt.

– I skolan i Schweiz finns ett sätt att lära, och alla måste göra på samma sätt. Folkhögskolan är en social form av skola. Vi pluggar jättemycket, men pratar också hela tiden om det vi lär oss. Då minns man bättre och kunskapen blir djupare.