Strategier för påverkan i sammanfattning
• Visa ert värde
God och långsiktig finansiering är målet för många folkhögskolors påverkansarbete. Här måste ni visa för beslutsfattarna hur folkhögskolan bidrar med mervärde i relation till upplevda behov.
• Bli en strategisk allianspartner
Folkhögskolan bör ta rollen som strategisk allianspartner, vilket innebär att ”ta ansvar för att lösa gemensamma samhällsutmaningar i dialog med kommuner, regioner och andra nyckelaktörer.”
• Från utgift till investering
Genom att agera som allianspartner kan ni bidra till att förflytta perspektivet så att anslag till folkhögskolan ses som en investering snarare än en utgiftspost.
• Formalisera mera
Samverkan och påverkansarbete är ofta oregelbundet och personberoende. Mer formaliserade strukturer för kommunikation och samverkan rekommenderas, då blir det inte lika sårbart.
• Koordinera och planera
Om påverkansarbetet koordineras mellan folkhögskolorna i en region och sker utifrån en strategisk plan finns större förutsättningar att lyckas.
• Skaffa kunskap om era partners
Lär er mer om dem ni vill samverka med och påverka, till exempel om deras mål, uppdrag och regelverk. Det bidrar till ökad förståelse och till att minska risken för missförstånd.
• Tänk på förhållningssättet
Folkhögskolan bör vara med lyhörd och samtidigt mer självsäker. Lyhörd, genom att visa intresse för kommunala och regionala perspektiv. Mer självsäker, genom att frigöra sig från det ”underdog-perspektiv” som folkhögskolan ibland intar, och i stället se sig som en viktig aktör som har mycket att erbjuda i samverkan med regioner och kommuner.