
Remissvar
Remiss 2025
- RIOs remissvar på promemorian Avveckling av
studiestartsstödet (pdf, öppnas i ny flik) - RIOs remissvar på motion om folkhögskolor som väg till självständighet och inkludering (pdf, öppnas i ny flik)
- RIOs remissvar på betänkandet På språklig grund, SOU 2025:9 (pdf, öppnas i ny flik)
- RIOs remissvar på Kammarkollegiets utvärdering av utökning av målgruppen för Allmänna arvsfonden (pdf, öppnas i ny flik)
- RIOs remissvar på betänkandet Ett språkkrav för språkutveckling, SOU 2024:78 (pdf, öppnas i ny flik)
- RIOs remissvar på betänkandet Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning, SOU 2024:81 (pdf, öppnas i ny flik)
- RIOs remissvar på betänkandet Några frågor om grundläggande fri- och rättigheter, SOU 2025:2 (pdf, öppnas i ny flik)
Yttrande Folkbildningsutredningen
RIO skickade den 2 december 2024 i sitt yttrande avseende betänkandet Bildning, utbildning och delaktighet – folkbildningspolitik i en ny tid (SOU 2024:42) , även kallad Folkbildningsutredningen.
RIO välkomnar betänkandet, med den uttryckta avsikten att ge folkhögskolorna de bästa förutsättningarna att verka framöver.
RIO lämnar inledningsvis, i avsnitt A, synpunkter på utredningens förslag och bedömningar. Därefter lämnar RIO i avsnitt B synpunkter på utredningens konsekvensanalys. Avslutningsvis kommenterar RIO i avsnitt C betänkandet i övrigt och lyfter perspektiv som saknas i betänkandet.
Ladda ner hela RIOs remissvar här (pdf, ny flik)
Se alla remissvar på regeringen.se (ny flik)
Remiss 2024
- RIOs remissvar avseende promemorian En modern krisreglering för verksamheter på skolområdet (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Styrkraft för lyckad integration, SOU 2024:41 (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Rapporten Uppdrag att föreslå lättnader på byggkraven för studentbostäder (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Ansvar och oberoende – public service i oroliga tider, SOU 2024:34 (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Yttrande över betänkandet Ett effektivt straffrättsligt skydd för statliga stöd till företag, SOU 2024:24. (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Yttrande över betänkandet Växla yrke som vuxen – en reformerad yrkesutbildning och en ny yrkesskola för vuxna, SOU 2024:16. (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Ansökan om övertagande av statsbidrag, Skarpnäcks folkhögskola (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Ansökan filial Södra Stockholms folkhögskola (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Ansökan om fortsatt statsbidrag efter försöksperiod, Mimi folkhögskola (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Riksarkivets förslag till föreskrifter om behandling av personuppgifter för arkivändamål av allmänt intresse (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Stärkt konstitutionell beredskap SOU 2023 75 (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Betänkandet Kultursamhället SOU 2023 58 (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Ansökan filial Hyllie Park folkhögskola (pdf, öppnas i ny flik)
- Remissvar RIO: Ansökan filial Mellansels folkhögskola (pdf, öppnas i ny flik)
Remiss 2023
RIOspunkter: Utbildning är av avgörande betydelse för att kunna ta sig in på arbetsmarknaden. Behovet av fler utbildningsplatser är stort. Betänkandets förslag om en växande yrkeshögskola är därför bra.
RIO har getts möjlighet att lämna synpunkter på ansökan om start av filial i en annan region och inkommer härmed med yttrande. Yttrandet omfattar följande ansökan: Start av filial i annan region – Helsjöns folkhögskola (Västra Götalandsregionen) i Varberg (Region Halland).
RIO har getts möjlighet att lämna synpunkter på ansökan om preliminär statsbidragsmottagare 2024 och inkommer härmed med yttrande. Yttrandet omfattar följande ansökan: Kulturreservatets folkhögskola.
RIOs synpunkter: Yttrandet är en övergripande principiell karaktär. Vi har således gjort någon bedömning om ansökan om krav som Folkbildningsrådet ställer. RIO förutsätter att Folkbildningsrådets prövning av ansökan alla delar utskrivna i en korrekt bedömning.
Sammanfattning: Utbildningsformen folkhögskola är framgångsrik med att nå utrikes födda kvinnor och dessutom särskilt gynnsam för målgruppen. Folkhögskolan har viljan och kompetensen att välkomna fler att ta del av etableringsinsatser på folkhögskola. Arbetsförmedlingen brister i sitt ansvar att samverka med folkhögskolor, framför allt på operativa, lokal nivå och myndighetens verksamhet är inte likvärdig över hela landet. Där Arbetsförmedlingen brister i sin verksamhet har folkhögskolor svårigheter att bedriva studiemotiverande kurs (SMF). En beskrivning av vilka konsekvenser förslagen kan få för folkhögskolan saknas.
Sammanfattning: Uppgifterna i Skolverkets skolhetsregister ska vara korrekta och för ändamålet fullständiga. Mot bakgrund av den begränsade resurstilldelningen kan folkhögskolorna påverkas mer av nya administrativa uppgifter än vad som annars skulle varit fallet, detta gäller i synnerhet rörelsedrivna skolor.
RIO anser att förslaget om en uppdelning av det statliga folkbildningsanslaget innebär både möjligheter och risker. Förslaget behöver övervägas ytterligare och ingå i en bredare bedömning av statens folkbildningspolitik, vilket bör göras inom ramen för den pågående utredningen ”Styrning och uppföljning av folkbildningen – vägval inför framtiden”.
RIO instämmer i regeringens beskrivning av folkhögskolornas ekonomiska situation. RIO anser att folkhögskolan ska tillföras tillräckliga resurser för att kunna växande behov och samhällsutredningar, och RIO att utbildningsformen folkhögskola, liksom folkbildningen i övrigt, ska fortsätta stå fri från statlig detaljstyrning.
Sammanfattning: RIO noterar att CSN från och med 1 maj 2023 inte längre beviljar studiemedel för folkhögskolestudier på lägre nivå än grundskola. RIO saknar en konsekvensbeskrivning av åtstramningen av beviljning av studiemedel för folkhögskolan. RIO välkomnar att folkhögskolans förberedande kurser kan jämföras med orienteringskurser på grundläggande nivå på komvux och därmed ge rätt till studiemedel.
Sammanfattning: RIO välkomnar de delar i förslaget som syftar till att motverka fel och oegentligheter. RIO har inget att erinra mot förslagets skärpningar av villkor. RIO är kritisk till utformningen av den nya verksamhetsformen Studiecirkel i kursform och RIO saknar i remissen en konsekvensanalys för folkhögskolan.
Sammanfattning: RIO ställer sig bakom promemorians förslag om att folkhögskolan ska ställa krav på resultat av lärande som motsvarar kraven som ställs på motsvarande utbildning inom gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning samt utfärdande intyg om godkänt resultat till studerande som har genomförts i kursen och uppfyllt kraven.
Sammanfattning: RIO ställer sig bakom departementspromemorians förslag om fler veckor med omställningsstudiestöd.
RIO och OFI välkomnar erkännandet av folkhögskolans förmåga att utbilda undersköterskor och på så sätt bidra till kompetensförsörjningen. Vi anser att Socialstyrelsens föreslagna modell för reglering av yrkestiteln undersköterska på ett övergripande plan är bra, men Socialstyrelsen bör i det fortsatta arbetet...
Remiss 2022
RIO motsätter sig föreslagen nivå och konstruktion vad gäller avgiften och anser att förslaget motverkar syftet med propositionen Idéburen välfärd.
RIO har getts möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet ”Vår demokrati – värd att varje dag” (SOU 2022:28) och inkommer härmed med yttrande.
RIO inkommer härmed med yttrande över betänkandet ”I mål – vägar vidare för att fler unga ska nå mål med sin gymnasieutbildning” (SOU 2022:34).
RIO inkommer härmed med yttrande över betänkandet ”En modell för att mäta och belöna progression inom sfi” (SOU 2022:17).
RIO och OFI inkommer härmed med yttrande över förslag till föreskrifter och allmänna råd med anledning av att yrkestiteln undersköterska blir reglerad (dnr 4.1-21217/2022).
RIO har getts möjlighet att lämna synpunkter på ansökningar om nya folkhögskoleverksamheter och inkommer härmed med yttrande. RIOs yttrande är av övergripande principiell karaktär och berör inte respektive ansökan. Vi har inte tagit ställning till fråga om huvudmannakonstruktion och har således inte gjort någon bedömning om sådana krav som Folkbildningsrådet ställer. Vi förutsätter att Folkbildningsrådets prövning av ansökningarnas alla delar utmynnar i en korrekt bedömning. Det är angeläget att verksamheten är folkhögskolemässig.
Övergripande
RIO utredningens mål om att kommentera offentliga verksamheter med koppling till våldsbejakande extremism eller andra antidemokratiska miljöer kan ta del av medel. Tilltron till det allmänna och de sektorer som tar emot offentliga medel ska vara hög.
Vår bestämda uppfattning är dock att varken de offentligägda eller rörelsedrivna folkhögskolorna kan omfattas av utredningens slutbetänkande.
2021
Remiss avseende förslag till förenklad betygskala på grundläggande nivå inom kommunal vuxenutbildning och inom kommunal vuxenutbildning som särskild utbildning på grundläggande nivå samt inom kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare.
2020
2019
- Betänkandet Demokrativillkor för bidrag till civilsamhället (SOU 2019:35)
- Remiss av KLIVA:s delbetänkande På väg - mot stärkt kvalitet och likvärdighet inom komvux för elever med svenska som andraspråk (U2019/022778/GV)
- Remissvaret ovan relaterar till en skrivelse som RIO skickat in. Skrivelsen kan du läsa här .
- Slutbetänkandet Agenda 2030 och Sverige: Världens utmaning-världens möjlighet (SOU 2019:13). Remissvaret har besvarats gemensamt av intresseorganisationerna RIO, OFI och Fhf.
2018
- Betänkandet Vårt gemensamma ansvar– för unga som arbetar eller studerar (SOU 2018:11)
- Slutbetänkandet En andra och en annan chans – ett Komvux i tiden (SOU 2018:71)
- Betänkandet Ett ordnat mottagande – gemensamt ansvar för snabb etablering eller återvändande (SOU 2018:22)
- Betänkandet Statens stöd till trossamfund i ett mångreligiöst Sverige (SOU 2018:18)
- Slutbetänkandet Myndighetsgemensam indelning-Samverkan på regional nivå (SOU 2018:10)
- Promemorian Långsiktigt stöd till det civila samhället (DS 2018:13)
- Promemorian Statens skolverks och Statistiska centralbyråns möjligheter att behandla känsliga personuppgifter om elever i vissa skolformer respektive deltagare i folkhögskolan (U2018/03059/GV)