Om folkhögskola
Öppna nivå 2
Bildning och lärande
Folkhögskolans utbud
Resultat och effekter
Folkhögskolan utjämnar klyftor
Finansiering
Vår historia och framtid
Här finns vi
För personal på folkhögskola
Öppna nivå 2
Kalender
Öppna nivå 3
Hållbarhetskonferens
Pedagogik
Öppna nivå 4
Jag-vi-världen
Demokrati och likabehandling
Öppna nivå 5
Folkhögskolekvarten inför EU-valet 2024
Intervjua lokala politiker
Likabehandling i klassrum och lärarlag
Workshop: Så möter vi utmanande situationer i klassrummet
Tips på åtgärder vid svåra situationer i klassrummet
Global hållbarhet i undervisningen
Öppna nivå 6
Förändringsresan
Inkludera deltagare i arbetet med hållbarhet
Kreativ förändring
Triosamtal om positiv förändring
Utopi och dystopi
Digitalt lärande
Öppna nivå 7
Swedish film
Inläsning av litteratur
Kursutveckling
Öppna nivå 8
Att arbeta utifrån teman på Allmän kurs
Kursplaner i alla kurser
Tips för att skapa inkluderande kurser
Fortbildningar och nätverk
Öppna nivå 9
Framtidens kompetenser och bildning – vad kan folkhögskolan bidra med?
Allmän kurs i utveckling
Öppna nivå 10
Praktisk kursinformation
Kursinnehåll
Deltagarröster om kursen
Anordnare och ansvariga
Yrkesutbildning i utveckling
Öppna nivå 11
Kursinnehåll
Praktisk kursinformation
Anordnare och ansvariga
Folkhögskolan som konstnärlig bildningspraktik
Öppna nivå 12
Kursinnehåll
Praktisk kursinformation
Anordnare och ansvariga
Estetiska uttryck och kreativa metoder, 4 hp
Folkhögskolan som särskild utbildningsform och didaktisk verkstad, 15 hp
Folkhögskollärare, 60 hp
Friluftspedagogik för vuxna, 15 hp
Pedagogiskt arbete/ Specialpedagogik, 120 hp
Vuxenpedagogik, grundkurs, 15 hp
Ledning och styrning
Öppna nivå 13
Kvalitet och utveckling
Öppna nivå 14
Kvalitetsarbete steg för steg
Öppna nivå 15
Planera kvalitetsarbetet
Följ utvecklingen
Analysera kvalitetsarbetet
Hörnstenar för bildning
Kvalitetskonferens
Riskanalyser
Jobba med hållbarhet
Dokumentera och arkivera
Öppna nivå 16
Lagar och regler
Dokument som måste finnas på plats
Öppna nivå 17
Studeranderättsligt dokument
Delegationsordning
SeQF-dokumentation
Rutiner för studieomdömet
Dokument som är bra att ha på plats
Öppna nivå 18
Likabehandlingsplan
Policydokument
Folkhögskoleenkäten
Öppna nivå 19
Förberedelser
Genomförande
Jobba med resultatet
Öppna nivå 20
Håll fokussamtal
Självskattning
Frågebatteri
Aktivitetsplan
Enkätverktyget Insurvey
Folkhögskolornas organisering
Kurser, konferenser och utbildning
Öppna nivå 21
Introduktion för nya rektorer och biträdande rektorer
Öppna nivå 22
På gång
Formalia, behörigheter och intyg
Utvecklingsarbete
Kommunikation och marknadsföring
Fortbildningar och utbildningar
Nätverk och mötesplatser
Folkhögskolornas organisering
Folkhögskolornas serviceorganisation, FSO
Statsbidragsvillkor och villkorsanvisningar
Mentorskap för nya rektorer
Fortbildningsgrupp för rektorer
Marknadsföring
Öppna nivå 23
Jobba med folkhögskola.nu
Öppna nivå 24
Om folkhögskola.nu
Öppna nivå 25
Hur funkar söket på folkhögskola.nu?
Vad gör användarna på folkhögskola.nu?
Logga in och navigera
Hantera kurser
Öppna nivå 26
Checklista för kurssidor
Nyheter och deltagarberättelser
Publicera bilder och filmer
Jobba med skolsidan på folkhögskola.nu
Vanliga frågor och svar
Jobba med marknadsföring
Öppna nivå 27
Ta fram en kommunikationsstrategi
Digital marknadsföring
Workshop: Från problemformulering till handlingsplan
Exempel på handlingsplaner
AI för kommunikatörer
Breddad rekrytering för ökad mångfald
Öppna nivå 28
Inspireras av andras tips
Samarbeta med andra!
Bjud in och byt plats!
Checka dig själv!
Prata med fler!
Se över din verksamhet!
Tips för att komma igång!
Jobba med webb
Öppna nivå 29
Optimera en webbplats för sökmotor (SEO)
Jobba med tillgänglighet
Jobba med er folkhögskolas egen webbplats
Folkhögskolans dag
Öppna nivå 30
Demokrati och val
Öppna nivå 31
Varför väljer du folkhögskolan?
Folkhögskolan och lokalsamhället
Öppna nivå 32
Sunderby folkhögskola odlar med spillvärme
Fråga grannarna
9 tips för att nå de globala målen lokalt
Kampanjen Kapow
Fortbildning inom marknadsföring och kommunikation
Behörigheter
Öppna nivå 33
Kurs i folkhögskolans behörighetsmodell
Öppna nivå 34
Omfattningskravet
Innehållskravet
Studieomdömet
Urval till högre studier
Folkhögskolans intyg
Rekrytering och antagning
Studieplan
Kontakter med arbetslivet
Jobba med kursplaner
Vägledning med deltagarna
Avbrutna eller ändrade studier
Folkhögskolans intyg
Öppna nivå 35
Exempel på kursintyg
Hitta nätverk
Kompetensutveckling
Administration
Öppna nivå 36
SchoolSoft
Öppna nivå 37
Inloggning
Öppna nivå 38
FAQ om tvåfaktorsautentisering
Utbildningar
Förvaltning och delaktighet
Avtalsöversyn
Checklista för administration
Rapportering av verksamhet
Öppna nivå 39
Årshjul för rapportering
Konferenser och nätverkande
Folkhögskolans finansiering
Räknesnurror för avstämning
Ekonomiska bidrag att söka
Öppna nivå 40
Marknadsföringsbidrag
Bidrag och samarbeten om global hållbarhet
Bidrag till föreläsningar om vetenskap
Kopieringsavtal
Nätverkande
Öppna nivå 41
Nätverkande
Öppna nivå 42
Nätverk inom folkhögskolan
Öppna nivå 43
Nätverk inom folkhögskola
Öppna nivå 44
BALSAM
Branschrådet för hälsa
FLiS - Folkhögskolor med lärarassistentutbildning i samverkan
Folkhögskolornas klimatnätverk
Folkhögskolornas journalistnätverk
Folkhögskolans Veteranförening
Funktionsrätt på folkhögskola
Fritidsledarskolorna i samverkan
Föreningen för folkbildningsforskning
Gräsrotsinitiativet för ökad mångfald på folkhögskolans estetiska kurser
Karibu
LUST
Offensiv Folkbildning
Facebookgrupper för personal
VÄGEN
Öppna nivå 45
ESF-projektet VÄGEN
Pedagogisk utveckling
Öppna nivå 46
Studiebesök och reflektionscirklar
Hälsa – psykiskt och fysiskt välbefinnande
Öppna nivå 47
Gruppen
Jaget, egenmakten och ansvaret
Aktivitetsrådet
Fysisk hälsa på schemat
ISEP – individuell studie- och etableringsplan
Studie- och yrkesförberedelser
Öppna nivå 48
Omvärldskunskap
Samverkan
Öppna nivå 49
Folkhögskolan och lokalsamhället
Utvecklingsarbete och kollegialt lärande
Internat och vardagsliv
Öppna nivå 50
Vardagliga samtal
Deltagarekonomi
Hållbar människa
Reportage
Öppna nivå 51
Folkhögskolan och lokalsamhället
Fokusera på det som funkar bra och skapa förändring i små steg
Ruhi Tyson om bildning och reflektion
Jaget-gruppen-omvärlden
Vardagliga samtal för trygghet, gemenskap och motivation
Metodbanken Jag-vi-världen
Öppna nivå 52
Jobba med metoden
Öppna nivå 53
Om metoden Jag-vi-världen
Öppna nivå 54
Att ge över makten
mobiliserande didaktik medskapande
vikten av möten
Deltagare som varit med ett år
Upplägg för lärare
Öppna nivå 55
Kennet
moa och erika
Tina
Finn
Janniche
Öppna nivå 56
gruppöverskridande arbete
funktionsvariationer vara
Johanna och Nicole
Om metodbanken
Beställ folder
Berättande
Öppna nivå 57
Origin stories
Att berätta och lyssna
Titta på film om att förändra
Den egna berättelsen och Globala målen
Marcus berättelse
Belinda
Skapa egna sommarprat
Moas berättelse
Elinas berättelse
Gemensam kartläggning
Fanzine
Öppna nivå 58
Pöbel-Bödeln #1
Pöbelbödeln #2
Framtidsvisioner - Hur bilder formar vår värld
En dag på folkhögskola 2030 - utopi och dystopi
Dela berättelser
zooma in zooma ut
Bygg din egen tidslinje
Öppna nivå 59
Christians lektionsupplägg - Tidslinje
Sagas berättelse
Najats berättelse
Amandas berättelse
Lyssna på en gemensam berättelse
Globala Målen
Öppna nivå 60
Gör din egen bössa till Musikhjälpen
Terra-Pi: Känslosallad
Terra-Pi: Ensam eller tillsammansengagemang
Terra-Pi: Aktiveringspilen
Terra-Pi: Framtidsvisionen
Erika om Globala målen
Länklista till deltagare
Forma en idé till ett projekt
Forska om organisationer
Skapa manifest
Gemensam kartläggning
Hemsidor och interaktiva övningar
Forska om Globala målen
Vad är Globala målen & Agenda 2030
Förändringsarbete
Öppna nivå 61
Moas förändringsarbete
Musikprojekt om kvinnor i spelvärlden
Gör min arbetsplats fri från papper!
Vem har makt att påverka?
Saga - konstutställning
Podden Våga vara obekväm
Kawyan och Gabi
Katti
William
Mika
Jenny
Vad är förändringsarbete?
Exempel på projektplanering och dokumentering
Projektplanering för deltagare
Checklista och aktivitetsplan
Pro action café
Att lämna över klassrummet
Öppna nivå 62
Christians lektionsupplägg
Att strukturera ett förändringsarbete
Mallar - Projektplanering
Tema kvinna
Presentera förändringsarbeten
Inför ditt förändringsarbete
Emmie
Hundpromenader i Vadstena
Övningar för uppstart och avslut
Öppna nivå 63
Vad är engagemang?
Intro Jag-vi-världen
Gemensamma förhållningsregler
Framtidslinjen
Samtal om framtid och förändringsarbeten
Om projektet Min story - vår agenda
Berättelser från deltagare och personal
Öppna nivå 64
Podden Folkbildarsalongen
Elin
Elina
Adelina
Eric
Ulrika
Robin
Christian
Folkbildarpodden
Anna-Lena
Marie
Boka en fortbildning
Öppna nivå 65
Möt våra fortbildare
Öppna nivå 66
Marie
Anna-Lena fortbildare
Erika fortbildare
Fortbildningens upplägg
Sida för fortbildare
Öppna nivå 67
Presentationer och upplägg
Mallar
Lathund för fortbildare
Våra organisationer
Öppna nivå 2
Folkhögskolornas serviceorganisation
Öppna nivå 3
Kontakta FSO
Personal FSO
Styrelse FSO
Offentligägda folkhögskolor
Öppna nivå 4
Det här är OFI
Öppna nivå 5
Medlemsskolor
OFI:s styrelse
Protokoll
Stadgar
Historik
Så tycker OFI
Öppna nivå 6
Debattartiklar
Remissvar
Månadshälsning
Kontakta oss
Rörelsefolkhögskolor
Öppna nivå 7
Det här är RIO
Öppna nivå 8
Våra medlemsskolor
Kongress
Styrelse
Kansli
Idé och uppdrag
Öppna nivå 9
Verksamhetsinriktning 2023-2024
Rörelsefolkhögskolornas idégrund
Medlemskap och samverkan
Historia
Stadgar
Så tycker RIO
Öppna nivå 10
Pressmeddelanden
Remissvar
Rapporter
RIOs nyhetsbrev
Kontakta oss
In English
Lediga jobb
Kontakt
Öppna nivå 2
Nyhetsbrev
Om webbplatsen
Lättläst
Om folkhögskola
För personal på folkhögskola
Våra organisationer
Lediga jobb
Kontakt
Lättläst
Sök
Meny
Kalender
Pedagogik
Ledning och styrning
Marknadsföring
Behörigheter
Administration
Nätverkande
VÄGEN
Metodbanken Jag-vi-världen
Metodbanken Jag-vi-världen
Jobba med metoden
Öppna nivå 5
Om metoden Jag-vi-världen
Öppna nivå 3
Att ge över makten
mobiliserande didaktik medskapande
vikten av möten
Deltagare som varit med ett år
Upplägg för lärare
Öppna nivå 4
Kennet
moa och erika
Tina
Finn
Janniche
Öppna nivå 5
gruppöverskridande arbete
funktionsvariationer vara
Johanna och Nicole
Om metodbanken
Beställ folder
Övningar för uppstart och avslut
Öppna nivå 8
Vad är engagemang?
Intro Jag-vi-världen
Gemensamma förhållningsregler
Framtidslinjen
Samtal om framtid och förändringsarbeten
Berättande
Öppna nivå 7
Origin stories
Att berätta och lyssna
Titta på film om att förändra
Den egna berättelsen och Globala målen
Marcus berättelse
Belinda
Skapa egna sommarprat
Moas berättelse
Elinas berättelse
Gemensam kartläggning
Fanzine
Öppna nivå 6
Pöbel-Bödeln #1
Pöbelbödeln #2
Framtidsvisioner - Hur bilder formar vår värld
En dag på folkhögskola 2030 - utopi och dystopi
Dela berättelser
zooma in zooma ut
Bygg din egen tidslinje
Öppna nivå 7
Christians lektionsupplägg - Tidslinje
Sagas berättelse
Najats berättelse
Amandas berättelse
Lyssna på en gemensam berättelse
Om projektet Min story - vår agenda
Globala Målen
Öppna nivå 7
Gör din egen bössa till Musikhjälpen
Terra-Pi: Känslosallad
Terra-Pi: Ensam eller tillsammansengagemang
Terra-Pi: Aktiveringspilen
Terra-Pi: Framtidsvisionen
Erika om Globala målen
Länklista till deltagare
Forma en idé till ett projekt
Forska om organisationer
Skapa manifest
Gemensam kartläggning
Hemsidor och interaktiva övningar
Forska om Globala målen
Vad är Globala målen & Agenda 2030
Berättelser från deltagare och personal
Öppna nivå 8
Podden Folkbildarsalongen
Elin
Elina
Adelina
Eric
Ulrika
Robin
Christian
Folkbildarpodden
Anna-Lena
Marie
Förändringsarbete
Öppna nivå 8
Moas förändringsarbete
Musikprojekt om kvinnor i spelvärlden
Gör min arbetsplats fri från papper!
Vem har makt att påverka?
Saga - konstutställning
Podden Våga vara obekväm
Kawyan och Gabi
Katti
William
Mika
Jenny
Vad är förändringsarbete?
Exempel på projektplanering och dokumentering
Projektplanering för deltagare
Checklista och aktivitetsplan
Pro action café
Att lämna över klassrummet
Öppna nivå 8
Christians lektionsupplägg
Att strukturera ett förändringsarbete
Mallar - Projektplanering
Tema kvinna
Presentera förändringsarbeten
Inför ditt förändringsarbete
Emmie
Hundpromenader i Vadstena
Boka en fortbildning
Öppna nivå 10
Möt våra fortbildare
Öppna nivå 9
Marie
Anna-Lena fortbildare
Erika fortbildare
Fortbildningens upplägg
Sida för fortbildare
Öppna nivå 10
Presentationer och upplägg
Mallar
Lathund för fortbildare
För personal på folkhögskola
Metodbanken Jag-vi-världen
Förändringsarbete
Checklista och aktivitetsplan
Checklista och aktivitetsplan
Uppdaterad: 20 juni 2024
Ladda ner som PDF
Aktivera talande Webb
Dela: