Om folkhögskola
Öppna nivå 2
Bildning och lärande
Folkhögskolans utbud
Resultat och effekter
Folkhögskolan utjämnar klyftor
Finansiering
Vår historia och framtid
Här finns vi
För personal på folkhögskola
Öppna nivå 2
Kalender
Öppna nivå 3
Hållbarhetskonferens
Pedagogik
Öppna nivå 4
Jag-vi-världen
Demokrati och likabehandling
Öppna nivå 5
Likabehandling i klassrum och lärarlag
Workshop: Så möter vi svåra situationer i klassrummet
Tips på åtgärder vid svåra situationer i klassrummet
Global hållbarhet i undervisningen
Öppna nivå 6
Förändringsresan
Inkludera deltagare i arbetet med hållbarhet
Kreativ förändring
Triosamtal om positiv förändring
Utopi och dystopi
Digitalt lärande
Öppna nivå 7
Swedish film
Inläsning av litteratur
Kursutveckling
Öppna nivå 8
Att arbeta utifrån teman på Allmän kurs
Kursplaner i alla kurser
Tips för att skapa inkluderande kurser
Fortbildningar och nätverk
Öppna nivå 9
Framtidens kompetenser och bildning – vad kan folkhögskolan bidra med?
Allmän kurs i utveckling
Öppna nivå 10
Praktisk kursinformation
Kursinnehåll
Deltagarröster om kursen
Anordnare och ansvariga
Yrkesutbildning i utveckling
Öppna nivå 11
Kursinnehåll
Praktisk kursinformation
Anordnare och ansvariga
Folkhögskolan som konstnärlig bildningspraktik
Öppna nivå 12
Kursinnehåll
Praktisk kursinformation
Anordnare och ansvariga
Estetiska uttryck och kreativa metoder, 4 hp
Folkhögskolan som särskild utbildningsform och didaktisk verkstad, 15 hp
Folkhögskollärare, 60 hp
Friluftspedagogik för vuxna, 15 hp
Pedagogiskt arbete/ Specialpedagogik, 120 hp
Vuxenpedagogik, grundkurs, 15 hp
Ledning och styrning
Öppna nivå 13
Kvalitetsarbete på folkhögskola
Öppna nivå 14
Kom igång med kvalitetsarbete
Verktyg för uppföljning
Öppna nivå 15
Enkätverktyget Insurvey
Folkhögskoleenkäten
Utvärdera och analysera verksamheten
Dokumentera och arkivera
Öppna nivå 16
Lagar och regler
Dokument som måste finnas på plats
Öppna nivå 17
Delegationsordning
Rutiner för studieomdömet
SeQF-dokumentation
Studeranderättsligt dokument
System för riskanalys
Dokument som är bra att ha på plats
Öppna nivå 18
Likabehandlingsplan
Policydokument
Riskanalyser
Hörnstenar för bildning
Checklista för kvalitetsarbete
Kvalitetskonferens
Folkhögskoleenkäten
Öppna nivå 19
Förberedelser
Genomförande
Jobba med resultatet
Öppna nivå 20
Frågebatteri
Aktivitetsplan
Håll fokussamtal
Självskattning
Jobba med hållbarhet
AI på folkhögskola
Folkhögskolornas organisering
Kurser, konferenser och utbildning
Öppna nivå 21
Mentorskap för nya rektorer
Fortbildningsgrupp för rektorer
Marknadsföring
Öppna nivå 22
Jobba med folkhögskola.nu
Öppna nivå 23
Om folkhögskola.nu
Öppna nivå 24
Hur funkar söket på folkhögskola.nu?
Vad gör användarna på folkhögskola.nu?
Logga in och navigera
Hantera kurser
Öppna nivå 25
Ange korrekt information
Håll informationen aktuell
Checklista för kurssidor
Nyheter och deltagarberättelser
Publicera bilder och filmer
Jobba med skolsidan på folkhögskola.nu
Vanliga frågor och svar
Jobba med marknadsföring
Öppna nivå 26
Ta fram en kommunikationsstrategi
Digital marknadsföring
Workshop: Från problemformulering till handlingsplan
Exempel på handlingsplaner
AI för kommunikatörer
Breddad rekrytering för ökad mångfald
Öppna nivå 27
Inspireras av andras tips
Samarbeta med andra!
Bjud in och byt plats!
Checka dig själv!
Prata med fler!
Se över din verksamhet!
Tips för att komma igång!
Checklista vid kommunikationsinsatser
Jobba med webb
Öppna nivå 28
Optimera en webbplats för sökmotor (SEO)
Jobba med tillgänglighet
Jobba med er folkhögskolas egen webbplats
Fortbildning inom marknadsföring och kommunikation
Behörigheter
Öppna nivå 29
Kurs i folkhögskolans behörighetsmodell
Öppna nivå 30
Omfattningskravet
Innehållskravet
Studieomdömet
Urval till högre studier
Folkhögskolans intyg
Rekrytering och antagning
Studieplan
Öppna nivå 31
Manual: Så skapas deltagardokument i Schoolsoft
Kontakter med arbetslivet
Jobba med kursplaner
Vägledning med deltagarna
Avbrutna eller ändrade studier
Folkhögskolans intyg
Öppna nivå 32
Exempel på kursintyg
Hitta nätverk
Kompetensutveckling
Administration
Öppna nivå 33
SchoolSoft
Öppna nivå 34
Inloggning
Öppna nivå 35
FAQ om tvåfaktorsautentisering
Utbildningar
Förvaltning och delaktighet
Avtalsöversyn
Checklista för administration
Rapportering av verksamhet
Öppna nivå 36
Årshjul för rapportering
Konferenser och nätverkande
Folkhögskolans finansiering
Räknesnurror för avstämning
Ekonomiska bidrag att söka
Öppna nivå 37
Marknadsföringsbidrag
Bidrag och samarbeten om global hållbarhet
Bidrag till föreläsningar om vetenskap
Kopieringsavtal
Nätverkande
Öppna nivå 38
Nätverkande
Öppna nivå 39
Nätverk inom folkhögskolan
Öppna nivå 40
Nätverk inom folkhögskola
Öppna nivå 41
BALSAM
Branschrådet för hälsa
FLiS - Folkhögskolor med lärarassistentutbildning i samverkan
Folkhögskolornas klimatnätverk
Folkhögskolornas journalistnätverk
Folkhögskolans Veteranförening
Funktionsrätt på folkhögskola
Fritidsledarskolorna i samverkan
Föreningen för folkbildningsforskning
Gräsrotsinitiativet för ökad mångfald på folkhögskolans estetiska kurser
Karibu
LUST
Offensiv Folkbildning
Facebookgrupper för personal
VÄGEN
Öppna nivå 42
ESF-projektet VÄGEN
Pedagogisk utveckling
Öppna nivå 43
Från elev till deltagare
Studiebesök och reflektionscirklar
Fokus framtid
Samundervisning/Språkmöten
Screening
Illustrationsmetoden
Hälsa – psykiskt och fysiskt välbefinnande
Öppna nivå 44
Gruppen
Jaget, egenmakten och ansvaret
Aktivitetsrådet
Fysisk hälsa på schemat
Tryggare rum
ISEP – individuell studie- och etableringsplan
Öppna nivå 45
Utvärdering vid avslut
Studie- och yrkesförberedelser
Öppna nivå 46
Högskolevux
Jag, vi, världen
SYVbanken
vidga vyer och bubbelhoppa
Samverkan
Öppna nivå 47
Deltagarambassadörer
Folkhögskolan och lokalsamhället
Utvecklingsarbete och kollegialt lärande
Öppna nivå 48
Arbetsgrupper
Internat och vardagsliv
Öppna nivå 49
Vardagliga samtal
Deltagarekonomi
Hållbar människa
Stöd på internatet
Matsalen
Reportage
Öppna nivå 50
Den demokratiska och kreativa bildningsmiljön
Jag vågade inte berätta att jag inte kunde läsa
Unga med stor skolfrånvaro
Jag, vi, världen
Studie- och yrkesvägledning som en självklar del av utbildningen
Folkhögskolan och lokalsamhället
Fokusera på det som funkar bra och skapa förändring i små steg
Ruhi Tyson om bildning och reflektion
Jaget-gruppen-omvärlden
Vardagliga samtal för trygghet, gemenskap och motivation
Metodbanken Jag-vi-världen
Öppna nivå 51
Berättande
Öppna nivå 52
Inspireras av deltagares berättelser
Öppna nivå 53
Marcus tidslinje
Belindas tidslinje
Moas tidslinje
Elins tidslinje
Elinas tidslinje
Sagas berättelse
Najats tidslinje
Amandas tidslinje
Origin stories
Att berätta och lyssna
Titta på film om att förändra
Den egna berättelsen och Globala målen
Skapa egna sommarprat
Gemensam kartläggning
Fanzine
Öppna nivå 54
Pöbel-Bödeln #1
Pöbelbödeln #2
Framtidsvisioner - Hur bilder formar vår värld
En dag på folkhögskola 2030 - utopi och dystopi
Dela berättelser
zooma in zooma ut
Bygg din egen tidslinje
Öppna nivå 55
Christians lektionsupplägg - Tidslinje
Lyssna på en gemensam berättelse
De globala målen
Öppna nivå 56
Gör din egen bössa till Musikhjälpen
Terra-Pi: Känslosallad
Terra-Pi: Ensam eller tillsammansengagemang
Terra-Pi: Aktiveringspilen
Terra-Pi: Framtidsvisionen
Erika om Globala målen
Länklista till deltagare
Forma en idé till ett projekt
Forska om organisationer
Skapa manifest
Gemensam kartläggning
Hemsidor och interaktiva övningar
Forska om Globala målen
Vad är de globala målen och Agenda 2030
Förändringsarbete
Öppna nivå 57
Inspireras av deltagares förändringsarbeten
Öppna nivå 58
Ellas förändringsarbete
Emmies förändringsarbete
Marieborgs folkhögskolas förändringsarbete
Moas förändringsarbete
Belindas och Marcus förändringsarbete
Amandas förändringsarbete
Sagas förändringsarbete
Podden Våga vara obekväm
Kawyans och Gabis förändringsarbete
Mikas förändringsarbete
Kattis förändringsarbete
Williams förändringsarbete
Jennys förändringsarbete
Vem har makt att påverka?
Vad är förändringsarbete?
Exempel på projektplanering och dokumentering
Projektplanering för deltagare
Checklista och aktivitetsplan
Pro action café
Att lämna över klassrummet
Öppna nivå 59
Christians lektionsupplägg
Att strukturera ett förändringsarbete
Mallar projektplanering
Presentera förändringsarbeten
Inför ditt förändringsarbete
Övningar för uppstart och avslut
Öppna nivå 60
Vad är engagemang?
Intro Jag-vi-världen
Gemensamma förhållningsregler
Framtidslinjen
Samtal om framtid och förändringsarbeten
Om projektet Min story - vår agenda
Boka en fortbildning
Öppna nivå 61
Möt våra fortbildare
Öppna nivå 62
Marie
Anna-Lena fortbildare
Erika fortbildare
Fortbildningens upplägg
Sida för fortbildare
Öppna nivå 63
Presentationer och upplägg
Mallar
Lathund för fortbildare
Jobba med metoden
Öppna nivå 64
Röster om att jobba med metoden
Öppna nivå 65
Läraren Marie om projektet
Läraren Anna-Lena om projektet
Folkbildarpodden med Elin och Marie
Podden Folkbildarsalongen
Deltagaren Adelina om engagemang
Rektorn Eric om projektet
Rektorn Ulrika om projektet
Deltagaren Robin om projektet
Beställ folder
Lärares upplägg
Öppna nivå 66
Kennet
moa och erika
Tina
Finn
Janniche
Öppna nivå 67
gruppöverskridande arbete
funktionsvariationer vara
Johanna och Nicole
Om metoden Jag-vi-världen
Öppna nivå 68
Att ge över makten
mobiliserande didaktik medskapande
vikten av möten
Deltagare som varit med ett år
Hur använder jag metodbanken?
Våra organisationer
Öppna nivå 2
Folkhögskolornas serviceorganisation
Öppna nivå 3
Kontakta FSO
Personal FSO
Styrelse FSO
Offentligägda folkhögskolor
Öppna nivå 4
Det här är OFI
Öppna nivå 5
Medlemsskolor
OFI:s styrelse
Protokoll
Stadgar
Historik
Så tycker OFI
Öppna nivå 6
Debattartiklar
Remissvar
Månadshälsning
Kontakta oss
Rörelsefolkhögskolor
Öppna nivå 7
Det här är RIO
Öppna nivå 8
Våra medlemsskolor
Kongress
Styrelse
Kansli
Idé och uppdrag
Öppna nivå 9
Verksamhetsinriktning 2023-2024
Rörelsefolkhögskolornas idégrund
Medlemskap och samverkan
Historia
Stadgar
Så tycker RIO
Öppna nivå 10
Pressmeddelanden
Remissvar
Rapporter
RIOs nyhetsbrev
Kontakta oss
In English
Lediga jobb
Kontakt
Öppna nivå 2
Nyhetsbrev
Om webbplatsen
Lättläst
Om folkhögskola
För personal på folkhögskola
Våra organisationer
Lediga jobb
Kontakt
Lättläst
Sök
Meny
Kalender
Pedagogik
Ledning och styrning
Marknadsföring
Behörigheter
Administration
Nätverkande
VÄGEN
Metodbanken Jag-vi-världen
Metodbanken Jag-vi-världen
Berättande
Öppna nivå 5
Inspireras av deltagares berättelser
Öppna nivå 3
Marcus tidslinje
Belindas tidslinje
Moas tidslinje
Elins tidslinje
Elinas tidslinje
Sagas berättelse
Najats tidslinje
Amandas tidslinje
Origin stories
Att berätta och lyssna
Titta på film om att förändra
Den egna berättelsen och Globala målen
Skapa egna sommarprat
Gemensam kartläggning
Fanzine
Öppna nivå 4
Pöbel-Bödeln #1
Pöbelbödeln #2
Framtidsvisioner - Hur bilder formar vår värld
En dag på folkhögskola 2030 - utopi och dystopi
Dela berättelser
zooma in zooma ut
Bygg din egen tidslinje
Öppna nivå 5
Christians lektionsupplägg - Tidslinje
Lyssna på en gemensam berättelse
Om projektet Min story - vår agenda
De globala målen
Öppna nivå 5
Gör din egen bössa till Musikhjälpen
Terra-Pi: Känslosallad
Terra-Pi: Ensam eller tillsammansengagemang
Terra-Pi: Aktiveringspilen
Terra-Pi: Framtidsvisionen
Erika om Globala målen
Länklista till deltagare
Forma en idé till ett projekt
Forska om organisationer
Skapa manifest
Gemensam kartläggning
Hemsidor och interaktiva övningar
Forska om Globala målen
Vad är de globala målen och Agenda 2030
Boka en fortbildning
Öppna nivå 9
Möt våra fortbildare
Öppna nivå 8
Marie
Anna-Lena fortbildare
Erika fortbildare
Fortbildningens upplägg
Sida för fortbildare
Öppna nivå 9
Presentationer och upplägg
Mallar
Lathund för fortbildare
Förändringsarbete
Öppna nivå 7
Inspireras av deltagares förändringsarbeten
Öppna nivå 6
Ellas förändringsarbete
Emmies förändringsarbete
Marieborgs folkhögskolas förändringsarbete
Moas förändringsarbete
Belindas och Marcus förändringsarbete
Amandas förändringsarbete
Sagas förändringsarbete
Podden Våga vara obekväm
Kawyans och Gabis förändringsarbete
Mikas förändringsarbete
Kattis förändringsarbete
Williams förändringsarbete
Jennys förändringsarbete
Vem har makt att påverka?
Vad är förändringsarbete?
Exempel på projektplanering och dokumentering
Projektplanering för deltagare
Checklista och aktivitetsplan
Pro action café
Att lämna över klassrummet
Öppna nivå 7
Christians lektionsupplägg
Att strukturera ett förändringsarbete
Mallar projektplanering
Presentera förändringsarbeten
Inför ditt förändringsarbete
Jobba med metoden
Öppna nivå 13
Röster om att jobba med metoden
Öppna nivå 10
Läraren Marie om projektet
Läraren Anna-Lena om projektet
Folkbildarpodden med Elin och Marie
Podden Folkbildarsalongen
Deltagaren Adelina om engagemang
Rektorn Eric om projektet
Rektorn Ulrika om projektet
Deltagaren Robin om projektet
Beställ folder
Lärares upplägg
Öppna nivå 11
Kennet
moa och erika
Tina
Finn
Janniche
Öppna nivå 12
gruppöverskridande arbete
funktionsvariationer vara
Johanna och Nicole
Om metoden Jag-vi-världen
Öppna nivå 13
Att ge över makten
mobiliserande didaktik medskapande
vikten av möten
Deltagare som varit med ett år
Hur använder jag metodbanken?
Övningar för uppstart och avslut
Öppna nivå 7
Vad är engagemang?
Intro Jag-vi-världen
Gemensamma förhållningsregler
Framtidslinjen
Samtal om framtid och förändringsarbeten
För personal på folkhögskola
Metodbanken Jag-vi-världen
Förändringsarbete
Checklista och aktivitetsplan
Checklista och aktivitetsplan
Uppdaterad: 20 juni 2024
Ladda ner som PDF
Aktivera talande Webb
Dela: