Lektion 7: Jag-vi-världen på nio lektioner

Upplägget har tagits fram av studenter vid Folkhögskollärarprogrammet på Linköpings universitet och har testats tillsammans med studenter i Tanzania. Lektionsupplägget är tänkt att innehålla ett digitalt utbyte mellan deltagare på en svensk folkhögskola och en tanzansk folkhögskola. Men det går lika bra att använda i ett utbyte mellan två svenska folkhögskolor eller mellan olika klasser på samma skola. 

Uppdaterad: 3 mars 2025

Börja med förändringsarbetet

Deltagarna ska nu börja arbeta med att skapa ett eget förändringsarbete. Det kan vara något som man gör tillsammans med andra i ens närområde, med grannarna, vänner, familj, eller i någon förening man är med. Det kan också gälla något i det egna livet.  

Förändringsarbetet skall ha koppling till något eller några av de globala målen. Tanken är att gå från ord till handling.  

För att strukturera upp sina förändringsarbeten kan det också vara hjälpsamt att besvara följande frågor:  

Vad ska vi göra? (Idé)  

När ska vi göra det? (Tidsplan)  

Hur ska vi redovisa och dokumentera vårt arbete?  

Vad behöver vi? (Material, kunskap, pengar?)