Deltagare som varit med ett år

Här har vi samlat tips från pedagoger till dig som har arbetat med metoden ett år och står inför utmaningen att forma metoden för både deltagare som är nya och deltagare som redan arbetat med metoden under ett år. 

Uppdaterad: 16 augusti 2024

Tips från pedagoger

 

  • Det är viktigt att inte se metoden som något statiskt, utan att man kan göra det på olika sätt

 

  • Låt deltagare som varit med ett år vara med och leda lektioner och berätta för nya deltagare vad de har gjort under föregående år, vad som har funkat och vad som har misslyckats. Att dela med sig av sina misslyckanden var också väldigt viktigt, det gjorde att många vågade testa sig fram.

 

  • Se inte metoden som en linje utan det är bättre att tänka på det rekursivt. Kom tillbaka till metodens olika delar (Jaget, viet, världen). Deltagare som varit med ett år lär sig också av att berätta för andra om vad de gjort i metoden och om sina erfarenheter.

 

  • Som pedagog kan man ställa sig frågan hur man kan höja ribban för de deltagare som varit med ett år. Utmana dem!

 

  • Se deltagarna som en resurs - de har erfarenheter av år ett. Låt dem vara med och forma metoden under året. 

 

  • Metoden är tacksam, man kan omforma den och det gör inget om man gör om den. Man kan ju inte beta av hållbarhet som om det är något vi gjort i klassrummet förra året, utan det är något vi borde jobba med kontinuerligt.