Konferens

SYV-konferens 2024

SYV-konferensen 2024 ägde rum den 21–22 oktober på Valla folkhögskola i Linköping och samlade studie- och yrkesvägledare från folkhögskolor över hela landet.
Uppdaterad: 7 november 2024

Program och material

CSN om studiestödshantering och rapportering

Med Linda Tornéus och Johanna Gardell.

Valla folkhögskola: ”Så jobbar vi med studieomdöme som ett verktyg för att utveckla deltagarnas studieförmåga”

En presentation av Valla folkhögskolas arbete med studieomdömen som verktyg för att utveckla deltagarnas studieförmåga. Deltagarna deltog i praktiska övningar för att omsätta dessa metoder i praktiken.

Med Annelie Hellström och Lena Ilmarson.

När studieplaneringen blir extra svår – så har folkhögskolor tolkat villkorsanvisningarnas gråzoner

Ett seminarium om studieplanering, där utmaningar och tolkningar av villkorsanvisningarnas gråzoner diskuterades.

Med Sandra Löfstedt från Folkhögskolornas serviceorganisation (FSO) och Madlene Roth från Folkbildningsrådet.

Det osynliga deltagarstödet

En öppen arena erbjöd deltagarna möjlighet att dela erfarenheter kring deltagarstöd, med särskilt fokus på aktivitetsersättning vid förlängd skolgång.

Med Lena Fredin från Fornby folkhögskola och Hillevi Sundman från Runö folkhögskola.

Aktuellt från Folkbildningsrådet

Eftermiddagen fortsatte med en presentation av aktuella frågor från Folkbildningsrådet, följt av en gemensam avslutning.

Gemensam middag

Dagen avslutades med en gemensam middag och quiz, vilket gav deltagarna tillfälle att nätverka och utbyta erfarenheter i en avslappnad miljö.

Att vägleda vid övergångar – utmaningar och möjligheter

Den andra dagen hölls en föreläsning om vägledning vid övergångar, där utmaningar och möjligheter belystes. Föreläsningen följdes av en gruppövning där deltagarna bearbetade och diskuterade de insikter som presenterats.

Föreläsaren Anna Borg har arbetat som pedagog, specialpedagog, skolledare samt innehaft olika centrala funktioner inom elevhälsa. En stor del av arbetet i ledande position har varit inriktat mot att organisera för tillgänglighet i skolan. I dag arbetar hon som Skolsamordnare på KIND- Center of Neurodevelopmental Disorders, Karolinska Institutet Stockholm med ett flertal skolrelaterade projekt, varav ett med fokus på social färdighetsträning i grupp för elever med sociala svårigheter och/eller med neuropsykiatriska diagnoser.

Kontakt

Sandra Löfstedt, sandra.lofstedt@sverigesfolkhogskolor.se.