Optimera en webbplats för sökmotor (SEO) och AI-drivna svarstjänster
Emma Karke, kommunikationsutvecklare på Folkhögskolornas serviceorganisation, om att optimera för sökmotor på ett webbinarium från 2023. Obs! Filmen togs fram innan AI slog igenom i samma omfattning som i dag. Innehållet om SEO gäller fortfarande, men kompletteras här på sidan med nya råd om AI.
Skapa bra innehåll för rätt målgrupp
För att rätt besökare ska hitta den information som hen söker, behöver vi kort och gott skapa bra innehåll för rätt målgrupp. Ett bra innehåll är
- relevant
- intressant
- aktuellt
- avgränsat.
Den typen av innehåll skapar vi genom att jobba aktivt med mottagaranpassning. När du planerar ditt innehåll, sätt dig på mottagarens stol ett tag. Fundera över följande frågor:
- Vem är besökaren?
- Vad ska besökaren känna, tänka eller göra när hen möter innehållet?
- Vilket innehåll har störst chans att uppnå att hen gör det?
När du har bra (det vill säga relevant, intressant, aktuellt och avgränsat) innehåll på plats, är det bara formen kvar. Med formen finslipar du sökmotorsoptimeringen.
- brödtext
- rubriker
- nyckelord
- länkar
- aktualitet.
Slipa brödtexten
Brödtexten är sidans kropp, och ofta en webbsidas huvudsakliga innehåll. Därför påverkar den webbsidans chanser att dyka upp i sökmotorn. Några saker att tänka på är:
- Placera det viktigaste först.
- Förklara sidans innehåll högt upp på sidan.
- Skapa unikt innehåll på varje sida.
- Skriv längre (relevanta!) texter.
Förklara med rubriker
Skriv rubriker som förklarar innehållet. De får gärna innehålla verb och vanliga sökord. Var också noga med att texten under rubriken verkligen hör till rubriken.
Använd nyckelord och nyckelfraser
Ju viktigare nyckelord, desto högre upp på webbsidan ska de finnas.
Städa upp bland länkarna
Länkad text ska vara beskrivande och matcha innehållet på sidan som besökaren länkas till. Använd samma länktext varje gång du länkar till samma sida. Ibland används hela fraser – då kan länken innehålla en uppmaning och fungera som en knapp.
Du hittar fler tips om länkar på sidan Jobba med tillgänglighet.
Uppdatera sidorna regelbundet
Sökmotorerna tror att innehållet är inaktuellt om sidorna på en webbplats är gamla. På folkhögskola.nu håller vi innehållet aktuellt gemensamt genom att löpande publicera nyheter och uppdatera kurssidorna.
Strukturera innehållet logiskt för besökaren
Det bästa sättet att hjälpa läsaren att navigera genom webbsidans och webbplatsens struktur är att strukturera innehållet på ett sätt som är logiskt för besökaren. Det vi har att jobba med är:
- sidtitel och sidbeskrivning
- rubriknivåer
- url:er.
Sidtitel och sidbeskrivning
Sidtiteln och sidbeskrivningen syns i Googles resultat, framför allt om de är unika. Om de inte är unika konkurrerar vi med oss själva.
Lägg gärna till en uppmaning som får läsaren att klicka in på sidan. Det kan till exempel vara något i stil med:
- Anmäl dig till vårens kurser nu.
- Läs mer om utbildningen.
- Ansök till floristutbildningen.
- Bli florist på folkhögskola.
Formatera rubrikerna på rätt rubriknivå
Huvudrubriken (h1) är det viktigaste för sökmotoroptimeringen. Den ska locka besökaren till att läsa mer och måste fungera helt på egen hand – den ska alltså inte behöva kompletteras med en ingress för att läsaren ska förstå sammanahanget. Helst ska den också stämma överens med sidans titel.
Mellanrubriker (h2) beskriver innehållet i nästa stycke. Mellanrubriker underlättar skumläsning, så använd många i webbtext. Redan den första stunden på en webbsida ska läsaren kunna överblicka och se vad den innehåller, och var på sidan respektive innehåll finns.
Läs mer om rubriknivåer på sidan Jobba med tillgänglighet.
Håll url:erna korta
Korta url:er ger en bättre användarupplevelse och är lättare att dela, vilket är två saker som Google tycker om.
Peka om gamla sidor
När en webbsida tas bort finns url:en kvar, och resulterar i en felsida (404-sida). När du jobbar med folkhögskola.nu behöver du inte tänka på det, men när du jobbar med skolans egen webbplats kan det vara bra att känna till att du vill kunna peka om gamla länkar till de nya webbsidor som har motsvarande innehåll.
Tydlig länkstruktur på webbplatsen
En tydlig länkstruktur har två fördelar:
- Besökaren kan lätt navigera mellan webbsidorna.
- Sökmotorer kan söka igenom din webbplats snabbare.
Det är inte relevant på folkhögskola.nu, där du inte kan påverka strukturen, men kan vara bra att veta inför arbetet med skolans egen webbplats.
Skillnader mellan SEO och AI-optimering
Webbinnehåll som är optimerat för Google är till stor del optimerat även för AI-drivna tjänster som Chat GPT. Både klassisk sökmotoroptimering och AI-optimering börjar i samma grundprincip: skriv för din målgrupp. Men det finns några skillnader.
Syftet med att optimera för Google är att bli hittad och rankad i sökresultaten, medan AI-optimering handlar om att bli inkluderad i AI-genererade svar. Ställ därför frågan: ”Hur gör jag det enklare för språkmodeller att citera eller sammanfatta informationen korrekt – inte bara hitta den?”
Några skillnader i arbetssätt:
- Google gillar längre texter med nyckelord och tydlig struktur. AI gillar korta, tydliga svar på vanliga frågor.
- Google gillar rubriker (H1-H3), punktlistor och metabeskrivningar. AI gillar format som vanliga frågor och svar.
- Google gillar en variation av sökord. AI gillar naturliga formuleringar på konverserande språk.
- Google gillar regelbundna uppdateringar, för att vara säker på att informationen är aktuell. AI gillar tidlös och allmängiltig information och premierar därför stabilt innehåll.
Praktiska tips för webbredaktörer
- Lägg till innehåll som bygger på vanliga frågor och svar. Håll både frågor och svar korta och koncisa.
- Inled med en ingress som rymmer kärnsvaret i en eller två meningar.
- Skriv ut avsändare och källor så att AI-modeller vågar citera innehållet.
Exempel:
- Google-inriktat: ”Folkhögskola och behörighet – hur funkar det?” Lång sida som förklarar steg för steg.
- AI-inriktat: ”Kan man få högskolebehörighet på folkhögskola?” Kort, tydligt svar: Ja, genom att gå Allmän kurs kan du får grundläggande behörighet till högskola.
Checklista för webbpublicering
Innan du publicerar en ny sida:
Är innehållet unikt?
Är sidtiteln relevant, unik och klickvänlig?
Är sidbeskrivningen unik?
Innehåller texten relevanta nyckelrod, placerade högt upp på sidan?
Har rubrikerna rätt rubriknivå?
Är länkarna beskrivande?
Är sidan logiskt placerad i strukturen?
Har sidan en så kort url som möjligt?
Innan du uppdaterar en befintlig sida:
Är innehållet unikt?
Stämmer sidtiteln och sidbeskrivningen fortfarande?
Innehåller texten relevanta nyckelord, placerade högt upp på sidan?
Har rubrikerna rätt rubriknivå?
Är länkarna beskrivande? Fungerar de fortfarande?
Är sidan logiskt placerad i strukturen?
Innan du raderar en gammal sida:
Är url:en ompekad?
Verktyg att jobba med
Google trends. Ta reda på hur ofta specifika söktermer används. Passar bäst för säsongs- och evenemangsrelaterade sökord, som till exempel Almedalen eller Gymnasiemässan.
Google trends (öppnas i ny flik)
Google Keyword Planner. Sök efter nyckelord eller ange en webbplats och visa lämpliga nyckelord baserat på innehållet.
Google Keyword Planner (öppnas i ny flik)
Vad gör användarna på folkhögskola.nu?
Kontakt
Fredrik Olén, webbstrateg på FSO